Standardy ochrony małoletnich
w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Witkowie
(wersja zupełna)
I. Wstęp- Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami” wynika z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
- Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez ośrodek, a w szczególności osoby świadczące usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze, pracowników socjalnych, także asystentów rodziny i osoby świadczące usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością oraz usługi opieki wytchnieniowej.
- Świadczenie usług socjalnych na rzecz rodziny, zwłaszcza dzieci, opiera się na zaspokajaniu potrzeb zrównoważonego rozwoju, dbałości o stan zdrowia fizycznego i psychicznego, tak w środowisku życia rodzinnego jak również podczas świadczenia różnorodnych usług w Ośrodku przez pracowników Ośrodka oraz przez zleceniobiorców tych usług. Każdy małoletni ma prawo do wzrastania w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową.
- Powinnością każdego pracownika Ośrodka oraz zleceniobiorcy usług jest podejmowanie szybkich reakcji w sytuacji powzięcia informacji o możliwości naruszenia dobrostanu osoby małoletniej.
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa o:
- Kierowniku MGOPS – należy przez to rozumieć Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie.
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Witkowie'
- pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia, umowy zakupu usługi, umowy wolontariackiej w Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Witkowie.
- Zleceniobiorcy – należy przez to rozumieć podmioty lub osoby wykonujące zadania zlecone przez Ośrodek na mocy stosownych umów lub porozumień.
- uczestnik/ odbiorca – należy przez to rozumieć każdą osobę małoletnią uczestniczącą w zajęciach do dzieci i młodzieży oraz międzypokoleniowych.
- małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
- opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności rodzic lub jego przedstawiciel ustawowy.
- zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
- dane osobowe małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.
- osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć Kierownika lub wyznaczonego przez niego pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikiem lub uczestnikiem a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
§ 2
- Pracownicy mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw dzieci zwłaszcza w odniesieniu do sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.
- Pracownicy oraz Zleceniobiorcy mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
- Pracownicy oraz Zleceniobiorcy powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.
- Pracując z małoletnim należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniego dystansu fizycznego i nie podejmowaniu interakcji, które mogłyby zostać uznane za nieprzyzwoite lub niestosowne. W szczególności nie należy inicjować lub uczestniczyć w zabawach zawierających elementy siłowania się, walk, łaskotania, masażu i podobnych.
- Uczestnicząc w działaniach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego (np. korzystanie z toalety, zmiana ubrania, zaopatrzenie rany) należy zachować jedynie niezbędny kontakt fizyczny wynikający z potrzeby działania. Jeśli jest możliwość przy tej czynności może asystować inny członek personelu Placówki.
- Zakazane jest inicjowanie lub odpowiadanie na jakiekolwiek relacje o charakterze miłosnym lub seksualnym dotyczące małoletniego, w tym poprzez działania za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacyjnych (m.in. media społecznościowe, komunikatory internetowe, wiadomości SMS/MMS). Bezwzględnie zakazane pod groźbąodpowiedzialności karnej jest promowanie, rozpowszechnianie, udostępnianie małoletniemu treści o charakterze erotycznym lub pornograficznym.
- Kontakt z małoletnim powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i powinien on dotyczyć wyłącznie celów edukacyjnych, wychowawczych lub opiekuńczych.
- Niedopuszczalne jest pozostawianie małoletnich bez opiekuna w czasie organizowanych zajęć grupowych.
- Kierownik oraz Zleceniobiorca kierując się zasadą bezpiecznej rekrutacji pracowników, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym - rejestr z dostępem ograniczonym. Rejestr dostępny jest za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i prowadzi go Ministerstwo Sprawiedliwości. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego są drukowane i składane do akt osobowych;
III. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu rodzinnego.
§ 3
- W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
- Przekazanie informacji, o którym mowa w pkt 1 powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik nie jest już obecny w danym dniu w siedzibie Ośrodka, ma obowiązek przekazać informację telefonicznie.
- Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 1 do bezpośredniego przełożonego pracownika, osoba ta powinna w pierwszej kolejności ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury zabezpieczenia dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, a następnie ustalić jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
- W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt 3. zwołana może być grupa diagnostyczna, składająca się z Kierownika, pracownika socjalnego nadzorującego teren, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzenia małoletniego oraz, w zależności od potrzeb - asystenta rodziny, psychologa, prawnika, policjanta lub innego specjalisty.
- Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt 3 i 4 zostanie ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu możliwości popełnienia przestępstwa, Kierownik niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.
- Obowiązki określone w pkt 1-5 nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z postanowieniami pkt 3.
- Koordynatorem działań, w zakresie technicznym i merytorycznym, w sytuacji zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 jest pracownik Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie, który zgodnie ze swoim zakresem obowiązków koordynuje funkcjonowanie grup diagnostyczno – pomocowych oraz pozostaje w bezpośrednim kontakcie z Kierownikiem.
- Zleceniobiorca usług, w sytuacji powzięcia informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, niezwłocznie informuje o tym Kierownika. Informacja może zostać podana telefoniczne, drogą komunikacji elektronicznej lub pisemnie, z zachowaniem przepisów RODO.
- Zleceniobiorca, na żądanie Kierownika Ośrodka, w sytuacji zgłoszenia wynikającego z ust. 7, dokonuje spisania informacji na piśmie.
§ 4
IV. Procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie a także korzystanie przez małoletnich z urządzeń z dostępem do sieci Internet.
- Pracownicy oraz Zleceniobiorcy podczas zajęć z małoletnimi, starają się nie wykorzystywać urządzeń z dostępem do sieci Internet.
- W sytuacji koniecznego wykorzystania do celów szkoleniowych lub innych urządzeń z dostępem do sieci Internet pracownicy oraz Zleceniobiorcy usług nadzorują małoletnich i podejmują szybkie reakcje zapobiegające ewentualnym nadużyciom.
§ 5
V. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego, z zastrzeżeniem pkt 2.
- Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
- Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz, jeżeli jest przydzielony rodzinie - asystent rodziny realizujący swoje zadania w stosunku do rodziny, w której wstąpił przypadek krzywdzenia małoletniego.
- W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.
VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
§ 6
- Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania standardów jest Kierownik.
- Każdy z pracowników Ośrodka składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Ośrodku, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do Standardów ochrony małoletnich.
- Zleceniobiorca w umowie cywilnoprawnej na wykonanie zlecenia oświadcza, że zapoznał się ze Standardami ochrony małoletnich jakie obowiązują w Ośrodku.
- Kierownik umożliwia pracownikom udział w szkoleniach z zakresu ochrony dzieci przed krzywdzeniem, w tym identyfikowanie sytuacji stwarzających ryzyko krzywdzenia dzieci, symptomów krzywdzenia oraz tworzenia planu wsparcia dziecka krzywdzonego.
VII. Wszczęcie procedury „ Niebieska Karta”
§ 7
- Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” w momencie powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego i wypełnienia formularza Niebieska Karta „A” spoczywa na pracownikach socjalnych i asystentach rodziny zatrudnionych w Ośrodku, którzy powzięli informację o sytuacjach wyczerpujących przesłanki przemocy domowej.
- Wypełniając formularz Niebieska Karta „A” pracownik Ośrodka wskazany w § 4 ust. 1 stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego.
- Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta „A” pracownik wszczynający procedurę „Niebieskie Karty” ma obowiązek niezwłocznie przekazać ten formularz do Zespołu Interdyscyplinarnego działającego na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej na terenie Gminy Witkowo.
- W zakresie prowadzenia wszczętej procedury ma zastosowanie regulamin funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Witkowie.
VIII. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
§ 8
- Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone w wersji skróconej w widocznym miejscu w jego siedzibie.
- Niezależnie od formy publikacji standardów, wersję zupełną niniejszych standardów przekazuje się rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, względem którego realizowane są zadania a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych standardów.
- Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez pracowników Ośrodka otrzymują wersję skróconą niniejszych standardów, z zastrzeżeniem pkt 4.
- Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik Ośrodka może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 3.
- Standardy, o którym mowa w ust. 1 są integralną częścią podpisywanej ze Zleceniobiorcą umowy o współpracy, w zakresie, w którym usługa dotyczy małoletnich.
IX. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
§ 9
- Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
- Rejestr, o którym mowa w pkt 1 przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.
- Za prowadzenie rejestru, o którym mowa w pkt 1 odpowiedzialny jest Koordynator działań o którym mowa w § 3 pkt. 7.
X. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
§ 10
- Niniejsze standardy podlegają raz na dwa lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
- Weryfikacja, o której mowa w pkt 1 dokonywana jest przez Kierownika lub osobę przez niego wyznaczoną.
- W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 2 sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.